Geweldig weekend in NYC en kennismaking Minitube - Reisverslag uit Mount Horeb, Verenigde Staten van Suzanne Roo - WaarBenJij.nu Geweldig weekend in NYC en kennismaking Minitube - Reisverslag uit Mount Horeb, Verenigde Staten van Suzanne Roo - WaarBenJij.nu

Geweldig weekend in NYC en kennismaking Minitube

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

22 Februari 2014 | Verenigde Staten, Mount Horeb

Afgelopen zaterdag 15 februari was het dan zover! Eindelijk zou ik naar Amerika vliegen! ’s Ochtends werd ik al vroeg naar Schiphol gebracht door mijn ouders, vanwaar ik naar New York zou vliegen voor een paar dagen sightseeing met Tryntsje, een van mijn beste vriendinnen. Na een extra strenge controle en veel vragen mocht ik eindelijk plaatsnemen in het vliegtuig. Het was helaas geen rechtstreekse vlucht, dus ik moest overstappen in Philadelphia. Bij aankomst zag ik dat mijn vlucht naar New York al bijna een uur vertraging had. Als je vanaf het buitenland naar Amerika vliegt moet je op het eerste vliegveld dat je bereikt door de douane. Gelukkig had ik genoeg tijd, want ik heb welgeteld in 4 rijen gestaan, eerst voor de douane zelf, daarna 2 keer om mijn ticket te laten controleren en toen nog een keer voor het controleren van mijn bagage. Elke keer wanneer je dacht dat je het had gehad, dan liep je de hoek om en stond je zo weer in de rij. Toen ik eindelijk bij de gate aankwam zag ik dat mijn vlucht nog meer was vertraagd en zo ongeveer een half uur later werd ie gecanceld! Nou daar stond ik dan, in Philadelphia… Terwijl Tryntsje rond 21.00 uur in New York zou aankomen. Toen konden we met z’n allen aansluiten voor de zoveelste rij; de Customs service. Ik kon een vliegticket krijgen voor een vliegtuig dan rond 23.00 uur zou vertrekken. Vanwege het weer kon dit echter niet gegarandeerd worden, dus heb ik ervoor gekozen om samen met een Amerikaanse jongen en een oudere man uit Porto rico (die alleen maar Spaans kon) met de trein naar New York te gaan. Het was de bedoeling om kaartjes te kopen voor Amtrak, de sneltrein in Amerika, die ons binnen 1,5uur naar New York zou brengen. Jammer genoeg snapte de kaartverkoopster op het station niet helemaal dat we echt met die trein wilden, want we kregen kaartjes voor de stoptrein. Scheelde wel wat in de kosten, maar deze trein zou er sowieso een uur langer over doen en we moesten overstappen… Om het nog maar even wat erger te maken hebben we bij het overstappen onze trein gemist (omdat deze ineens van een ander spoor vertrok), waardoor we een uur moesten wachten op de volgende (lang leve het openbaar vervoer in Amerika, bij de NS staat het toch allemaal wat beter weergegeven). Zo’n 4,5 uur later dan gepland was ik eindelijk herenigd met Tryntsje en kon ons weekend in New York beginnen! Uiteraard nadat we de koffers hadden opgehaald, die ze natuurlijk al hadden ingecheckt en die we niet meer mochten hebben in Philadelphia (schijnt typisch te zijn voor US airways hoorde ik op het vliegveld).

Het weekend in New York was gelukkig geweldig en zonder tegenslagen! Zondagochtend zijn we naar Ground Zero geweest, waar ter herinnering twee mooie grote vijvers zijn geplaatst op de plek waar de Twin Towers eerst stonden. Het water valt als het ware door middel van een waterval in de vijver. Rondom de vijvers vindt je de namen van alle mensen die zijn omgekomen tijdens de aanslagen. Dit was erg bijzonder om te zien. Daarna zijn we met de gratis veerboot naar Statue Island gevaren. Deze veerboot vaart langs het Vrijheidsbeeld.
Voor het eind van de middag hadden we kaarten gekocht voor het uitzichtpunt boven het Rockefeller Center (ook wel de stad in een stad genoemd), Top of the Rock. Dit punt is ongeveer 70 verdiepingen hoog (iets lager dan het Empire state building) en staat tegenover het Empire state building. Toen we eenmaal boven waren bleek dat het hoogste uitkijkpunt (want ongeveer een verdieping of twee hoger is) afgesloten was. Er leek een soort van VIP party te zijn, want er stonden allemaal podium lampen. Toen er ineens ook muziek werd gespeeld bleek dat het een oefenoptreden was van U2!! De band zou de avond daarna een live optreden geven in de Jimmy Falton show vanaf het Rockefeller Center. Een super ervaring dus; mooi uitzicht en een live optreden van U2! We konden tijdens het optreden helaas niet meer zien dan de rug van de drummer en het achtergrondkoor. Gelukkig kwam Bono nog even zwaaien!! Om de dag af te sluiten hebben we wat gegeten in een Ierse Pub en zijn we wezen kijken bij Times Square, waar onze aandacht werd getrokken door vele reclameborden en verklede mensen. Geweldig om te zien!
Op maandag stonden St. Patricks Cathedral en Chinatown op de planning. Onderweg naar de kathedraal kwamen we langs de Build-a-bear shop, het hoogtepunt van de dag! Dit was namelijk de winkel in New York waar beste vrienden gemaakt worden! Je kiest een beer, vult hem en stopt er een hart in, zoekt een bijpassende outfit en krijgt vervolgens een geboorte certificaat. Ze hadden vanalles, van superheld of disney tot brandweerman outfit, het kon niet gekker. Toen we later ook nog eens de Toys-R-us winkel in zijn geweest, die bestond uit drie verdiepingen en waar zich zelfs een reuzenrad in bevond (!!), kregen we het idee dat Nederlandse kinderen ergens misschien iets te kort komen.. Toch weer een goed voorbeeld dat alles groots is in Amerika. Super gaaf om een keer te zien!

Helaas kwam het geweldig en gezellige weekend tot een eind. Dinsdagochtend zou ik via Chicago van New York naar Madison vliegen. Helaas kreeg ik maandagavond het bericht dat mijn vlucht wederom was gecanceld.. Gelukkig waren er meerdere mogelijkheden waarvoor ik niet bij hoefde te betalen. Ik besloot om zo vroeg mogelijk te vertrekken, want het weer zou niet meezitten en zo had ik de meeste kans om in Madison aan te komen. Zo gezegd zo gedaan en om half 7 had ik Tryntsje gedag gezegd en zat ik in de taxi naar het vliegveld. Het was erg druk op de weg en het sneeuwde enorm hard, dus ik was blij dat ik gekozen had voor de vroege vlucht. De vele sneeuw leverde wat vertraging op voor het vliegtuig, maar gelukkig werd de vlucht niet gecanceld! In Madison aangekomen werd ik opgehaald door Karine, de vrouw van mijn begeleider bij Minitube. Zij heeft mij een rondleiding gegeven door het onderzoekscentrum en voorgesteld aan alle werknemers. Stuk voor stuk hele vriendelijke en enthousiaste mensen, typisch Amerikaans dus :) Karine heeft me ook snel alle winkels en supermarkten in Mount Horeb gewezen, het stadje vlakbij het onderzoekscentrum. Tijdens mijn stage verblijf ik in het gastenhuis van Minitube, wat echt naast het onderzoekscentrum is gelegen. Super ideaal, want ik kan gewoon lopend naar het werk. Verder leen ik een auto van het bedrijf, zodat ik de hort op kan wanneer en waarheen ik maar wil. De auto is ook typisch Amerikaans, want hij is echt gigantisch!

De afgelopen dagen heb ik vooral heel veel mensen leren kennen, meegekeken en geoefend met technieken en computerprogramma’s. Eind volgende week wordt mijn onderzoek verder gedefinieerd en tot die tijd is het de bedoeling dat ik zoveel mogelijk ervaring opdoe binnen het bedrijf. Dat betekent dat ik de komende week vooral zal besteden aan het meekijken met allerlei verschillende interessante onderzoeken (onder andere embryotransplantatie en spermaonderzoek). Hartstikke leuk dus!
Zie foto's voor een idee van de besneeuwde omgeving hier in Wisonsin en het weekend in NYC.

  • 22 Februari 2014 - 08:42

    Henriette:

    Leuk om te lezen! Wat een belevenissen al in de eerste week! Genieten daar! Liefs

  • 22 Februari 2014 - 13:13

    Opa Ger De Roo:

    Suzanne geweldig om te lezen je reisverslag en de mooie foto.s van New York ook fijn de grote auto wat een joekel het gastenverblijf ziet er goed uit Wij wensen je heel veel succes liefs vans opa en oma de Roo

  • 22 Februari 2014 - 17:54

    Gerrit Klamer:

    Suzanne wat een prachtig verhaal van je ervaringen in de USA. Opa en Oma Klamer hebben ervan genoten. Veel succes daar hoor en tot horens !Opa.


  • 22 Februari 2014 - 19:42

    Marja De Roo:

    Superervaring Suus... je wachten op je papieren wordt beloond!! Geniet ervan.

  • 22 Februari 2014 - 23:02

    Marion Pena:

    Prachtig verhaal..heb het met plezier gelezen..blij dat alles goed gaat en leuk dat we al hebben kunnen bellen en skypen :-)
    We houden kontakt en veel plezier met je avontuur en "good luck" in de auto morgen als je het dorp in gaat....liefs van ons allemaal uit San Diego, CA

  • 25 Februari 2014 - 09:27

    Kirsten:

    Leuk wat te horen suus! Veel plezier daar! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 4022

Voorgaande reizen:

15 Februari 2014 - 01 Juni 2014

Stage in Amerika!

Landen bezocht: